ampanie: aparatele de păcănele, cum sunt fabricate? – asociația romslot

ROMSLOT a decis să inițieze un dialog deschis și transparent cu autoritățile și publicul. Există o lipsă de informații despre industria aparatelor de slot și este nevoie de educarea reprezentanților presei pentru ca aceștia să înțeleagă mai bine mecanismele industriei.                                          

comunicare privind managementul crizelor, riscurilor și oportunităților - asociația romslot

oportunitate

Amenințați permanent cu interzicerea locațiilor de jocuri de noroc și distrugerea industriei, producătorii și operatorii români de sloturi, reuniți în ROMSLOT – Asociația Română a Organizatorilor de Sloturi, au decis să inițieze un dialog deschis și transparent cu autoritățile și publicul. Principalul risc al interzicerii legale a acestei forme de divertisment este explozia pieței negre, așa cum s-a întâmplat în țări precum Ungaria, Ucraina sau Rusia.

În 2013 și 2014 au fost inițiate mai multe propuneri legislative care vizau interzicerea întregii industrii a aparatelor de tip slot machine. Prima a fost inițiată de domnul Atilla Korodi și prevedea interzicerea sloturilor în baruri, restaurante, cinematografe și agenții ale Loteriei. A doua propunere a fost semnată de 105 parlamentari, majoritatea făcând parte din partidul aflat la guvernare. Această propunere prevedea interzicerea sloturilor în toate locațiile, cu excepția agențiilor Loteriei și a cazinourilor live – din care mai există doar 8 în toată țara. O altă inițiativă, L280, aflată în prezent înregistrată la Senat și semnată de 10 parlamentari, amenință industria prin supraimpozitare.

cercetare

Un studiu reprezentativ la nivel național arată că românii asociază aparatele de slot cu o formă de divertisment și socializare. Mai puțin de 3% dintre românii cu vârsta de peste 18 ani au participat în ultimul an cel puțin o dată la jocuri de sloturi, o statistică mai mică decât în alte țări europene. Conform statisticilor internaționale, numărul participanților din alte țări europene este de peste 4 ori mai mare, în Marea Britanie 13% din populație participând la jocuri de sloturi.

Analiza share of voice pentru perioada martie 2012 – martie 2013 a relevat că industria era afectată de percepția publicului conform căreia există un risc ridicat de dependență. Cel mai des utilizat termen pentru definirea aparatelor de tip slot machine era „păcănele”, un termen de argou intrat în vocabularul cotidian după 1989, cu o conotație negativă.

  • Jocurile de noroc –dependența și banii
  • Implicațiile economice ale jocului
  • Câștiguri

Ponderea articolelor negative din totalul materialelor publicate era de 64%. Un obiectiv important al campaniei a fost schimbarea acestei percepții negative. Auditul media realizat la începutul campaniei a arătat că jurnaliștii așteptau o implicare activă din partea reprezentanților industriei pentru a putea construi o percepție corectă.

De asemenea, exista o nevoie urgentă de a oferi jurnaliștilor informații educaționale despre industrie și mecanismele sale. Multe dintre elementele-cheie ale industriei nu erau cunoscute de către aceștia.

  • În presa generalistă, majoritatea articolelor sunt negative și se referă la dependența de jocuri de noroc, furturi și acțiuni ilegale.
  • În presa tabloidă, articolele sunt negative și se concentrează pe victimele jocurilor de noroc.
  • În presa de afaceri, articolele sunt în mare parte neutre și abordează subiectul dintr-o perspectivă economică: taxele și legile din industrie.
  • În publicațiile de specialitate, precum Casino Inside și Casino Magazine, articolele sunt pozitive.
  • În presa locală, articolele sunt fie preluate din presa națională, fie sunt articole negative despre dependențe și fraude care au avut loc în orașe mici sau sate.

Concluziile cercetării au indicat următoarele:

  • Numărul de articole despre sau care menționează ROMSLOT a reprezentat doar 9,52% din numărul total de articole despre industria sloturilor.
  • Majoritatea articolelor au fost negative, acoperind 64% din numărul total de articole.
  • Există o lipsă de informații despre industria aparatelor de slot și este nevoie de educarea reprezentanților presei pentru ca aceștia să înțeleagă mai bine mecanismele industriei.

 

planificare

Obiective
  1. Poziționarea industriei aparatelor de slot ca formă de divertisment și scoaterea acestora din zona gri a dependenței. Obiectivul stabilit a fost ca, la un an de la începerea campaniei, principalii lideri de opinie să cunoască și să utilizeze corect termenii cheie ai industriei: dependență, probleme legate de jocurile de noroc, locații terestre, tipuri de locații (locații dedicate, cazinouri live etc.), jackpot, locații autorizate.
  2. Educarea reprezentanților mass-media cu privire la industria aparatelor de slot și prezentarea informațiilor cheie pe această temă.
Mesaje:
  1. Jocul de sloturi este o activitate socială plăcută, o modalitate de a îți petrece timpul liber și de a socializa cu prietenii.
  2. ROMSLOT promovează un cod etic responsabil pentru membrii săi și un program de jocuri de noroc responsabile pentru jucători.
Target
  1. Autorități (Guvernul României, Parlamentul României, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc)
  2. Membrii asociației
  3. Alți operatori și producători – potențiali membri ROMSLOT
  4. Presă generală, de afaceri și specializată
  5. Publicul larg

implementare

Prima tactică pentru a explica mai bine această industrie a fost deschiderea unui dialog cu reprezentanții mass-media prin organizarea unei conferințe de presă care a comunicat rezultatele studiului GfK, „Profilul jucătorului de sloturi din România”. A fost pentru prima dată în industria organizatorilor de sloturi din România când aceștia au fost supuși unui audit transparent realizat de o instituție de cercetare și prima dată când au comunicat public rezultatele cercetării. Această abordare a fost susținută de o prezentare infografică a rezultatelor.

Pentru un impact mai puternic în comunicarea cu autoritățile, Romslot a inițiat parteneriate cu asociații din industrii conexe – Casele de Pariuri Române (Patronatul Organizatorilor de Pariuri Sportive din România). Acestea ni s-au alăturat în efortul de a educa piața și jucătorii.

Pentru a menține un dialog cu mass-media și liderii de opinie cheie, precum și pentru a le oferi oportunitatea de a înțelege mai bine mecanismele industriei, a fost organizat un press trip la un producător românesc de sloturi. Evenimentul „Cum se face” a reunit 20 de reprezentanți ai mass-media și bloggeri. Aceștia au observat întregul flux de producție a sloturilor, de la fabrică până la locația de jocuri de noroc. Mai mult, li s-au prezentat matematica din spatele aparatelor, aspectele legale ale industriei, indicatorii economici, precum și termenii cheie și informațiile despre industria sloturilor din România. Pentru ca informațiile să fie asimilate cât mai ușor și rapid posibil, acestea au fost prezentate într-un mod unic și prietenos: printr-un info grafic video, al cărei personaj principal a fost CIP, un aparat de joc. Link: http://www.youtube.com/watch?v=0rvt-SDwXWk

Un alt pas în strategia de comunicare a fost organizarea la București, pentru prima dată în istorie, a Întâlnirii Generale EUROMAT 2013 (Federația Europeană de Jocuri de Noroc și Divertisment), cel mai important eveniment european al anului dedicat jocurilor de noroc. Întâlnirea a reunit reprezentanți din 20 de state europene, precum și politicieni români. Europarlamentarul Cristian Bușoi a oferit o prezentare generală a poziției Parlamentului European cu privire la industria jocurilor de noroc și a subliniat necesitatea unei concurențe loiale pentru toate activitățile de jocuri de noroc din Uniunea Europeană. Odeta Nestor, președinta Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, a adus în discuție subiectul reglementării jocurilor de noroc online.

Campania a continuat cu inițierea și comunicarea rezultatelor studiului privind impactul economic al industriei, în colaborare cu una dintre cele 4 mari companii de audit. În urma unei licitații, Price Waterhouse Coopers a fost aleasă pentru a evalua impactul industriei asupra PIB-ului din România. Rezultatele auditului au arătat importanța pe care o are industria jocurilor de noroc la nivel național. Rezultatele au reprezentat un mare interes pentru presă și, de asemenea, un subiect de discuție extrem de relevant în dialogul cu autoritățile.

Pentru a atrage atenția asupra problemelor legislative cu care se confruntă industria, a fost organizată o masă rotundă. La eveniment au participat parlamentarii care au inițiat proiectele legislative de interzicere a jocurilor de noroc, reprezentanți ai Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, reprezentanți ai asociațiilor de jocuri de noroc (aparate de joc, pariuri, Loterie, psihologi). Mai mult, masa rotundă a fost o oportunitate excelentă de a deschide un dialog direct între cei mai importanți actori din industrie, ceea ce a avut efecte pozitive asupra relației dintre aceștia.

Mai mult, am mediat participarea reprezentanților Romslot ca vorbitori la toate evenimentele și conferințele dedicate industriei jocurilor de noroc, la care au participat și politicieni, cum ar fi Ora exactă în Jocuri de Noroc – Earena 2013, Reuniunea Experților în Jocuri de Noroc, Conferința Română în Jocuri de Noroc, Ora exactă în Jocuri de Noroc – Earena 2014. Evenimentele au fost o ocazie foarte bună pentru a comunica poziția Romslot cu privire la proiectele legislative care amenință industria și, de asemenea, pentru a prezenta rezultatele studiilor efectuate.

O altă tactică pe care am folosit-o a fost organizarea unei mese rotunde, care l-a avut ca invitat special pe domnul Helmut Kafka, vicepreședinte Euromat (Federația Europeană de Jocuri de Noroc și Divertisment) și președinte al Comitetului Euromat pentru Jocuri de Noroc Responsabile. Acesta a susținut o prezentare pe tema „Realitatea jocurilor de noroc online”, în care a vorbit despre amenințările reprezentate de jocurile de noroc online și despre necesitatea unei legi juste și aplicabile. La eveniment au participat politicieni și membri ai Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.

Mai mult, am comunicat pozițiile Romslot cu privire la fiecare inițiativă legislativă care amenința industria, atunci când subiectele au apărut în presă. Pozițiile au explicat foarte clar, folosind argumente puternice și verificabile, efectele negative pe care propunerile legislative le-ar avea dacă ar fi implementate. Drept urmare, pozițiile Romslot au fost mediatizate în cele mai importante publicații de afaceri și generale, precum și la televiziune.

evaluare

Dacă rezultatele auditului media inițial, realizat înainte de strategia de comunicare, arătau că majoritatea jurnaliștilor nu primeau informații despre industria jocurilor de noroc, 8 luni mai târziu, 100% dintre aceștia au declarat că primesc constant informații despre industrie de la ROMSLOT.

Evaluarea campaniei de comunicare realizată după 12 luni a evidențiat o răsturnare a raportului dintre acoperirea negativă și cea pozitivă. 66% dintre articole au avut un ton de voce pozitiv sau neutru, spre deosebire de începutul campaniei, când 64% dintre materiale aveau o acoperire negativă. Mai mult, până în prezent am generat peste 430 de materiale în presa scrisă, presa online, la radio și TV. Astfel, vizibilitatea Romslot în presă a crescut cu 7.183% comparativ cu momentul în care am început campania.

Strategia de comunicare a adus transparență în industria jocurilor de noroc și a contribuit la o mai bună înțelegere a mecanismelor din domeniu, care până acum erau greșit înțelese atât de liderii de opinie din zona politică, cât și de publicul larg. Dacă până acum existau confuzii între termenii-cheie care definesc acest sector, acum aceștia sunt mult mai clari.

Dacă înainte de campania de comunicare se speculau statistici neverificabile, pe care se bazau propunerile legislative care interziceau industria, strategia noastră oferea o imagine clară, analitică și reprezentativă la nivel național a industriei de sloturi din România, ceea ce contribuia la demontarea motivației inițiativelor.

Mai mult, tacticile strategiei care au comunicat impactul economic al industriei aparatelor tip slot machine și profilul jucătorului român, alături de incidența jocului în rândul persoanelor peste 18 ani, au dus la emiterea unui raport negativ din partea Comisiei de Buget și Finanțe asupra inițiativei legislative semnate de dl. Korodi. Guvernul nu a susținut adoptarea acestui proiect, menționând în punctul său de vedere transmis Senatului faptul că adoptarea inițiativei ar avea un impact negativ asupra veniturilor la bugetul de stat, atât prin reducerea sumelor colectate din taxele de licență, cât și prin diminuarea numărului de locuri de muncă oferite de operatorii autorizați din domeniul jocurilor de noroc.