Obiectivul campaniei este de a crește gradul de conștientizare cu privire la această boală și de a crește numărul de persoane care merg la medic atunci când au o problemă. Medici reumatologi specializați au creat un test de autoevaluare bazat pe simptomele bolilor reumatice. Peste 6.000 de teste au fost completate online.
„don’t turn your back”– liga română de reumatologie
oportunitate
Liga Română de Reumatologie este o organizație non-guvernamentală, apolitică, socială și umanitară care luptă împotriva bolilor reumatice și sprijină persoanele cu dizabilități. Liga dezvoltă lupta împotriva bolilor reumatice, având ca scop promovarea integrării depline a persoanelor cu dizabilități fizice în profesia lor, familie și societate.
CONTEXT
Cu toate că este considerată o boală a vârstnicilor, bolile reumatice afectează într-o măsură semnificativă populația activă, tinerii și chiar copiii. Frecvența acestor afecțiuni în rândul tinerilor și al populației active are un impact socio-economic extrem de important, bolile musculo-scheletice afectând capacitatea oamenilor de a munci, uneori chiar definitiv. Acestea sunt responsabile pentru jumătate din absențele de la locul de muncă și o rată a șomajului de trei ori mai mare decât în rândul populației generale. Peste 3% din populația adultă este afectată de durerile inflamatorii de spate, iar bărbații sunt în special afectați. Durerile inflamatorii de spate încep de obicei înainte de vârsta de 40 de ani. Deoarece pot dura mai mult de 10 ani înainte de a se pune un diagnostic corect, boala se poate agrava. Cu cât durează mai mult până la un diagnosticul corect, cu atât persoana este mai predispusă la leziuni ireversibile care pot avea un impact negativ asupra activităților sale zilnice. Prin urmare, pentru a reduce timpul de diagnosticare, este extrem de important să se prezinte la medicul de familie și la reumatolog la primele simptome sesizate.
„Don’t Turn Your Back on It” este o campanie de PR creativă, desfășurată pe mai multe canale, care aduce în prim-plan problema durerii lombare inflamatorii și lansează, pentru prima dată în România, un semnal de alarmă adresat publicului tânăr.
cercetare
- Studii de referință în cercetarea durerilor de spate, atât naționale, cât și internațional
- Date oficiale furnizate de Societatea Română de Reumatologie
- Audit media privind durerea inflamatorie de spate. Cercetare calitativă – focus grup cu reumatologi și medici de familie
planificare
OBIECTIVUL CAMPANIEI: Creșterea gradului de conștientizare cu privire la această boală și creșterea numărului de persoane care merg la medic atunci când au o problemă. Am putut genera acest comportament doar printr-un punct de contact al acestei campanii cu publicul: testul de autoevaluare conceput de medici specializați, bazat pe simptomatologia bolilor reumatice durereadespate.ro/autoevaluare/. După ce fiecare persoană completează testul, site-ul afișează una dintre cele două opțiuni: (1) Sunteți sănătos! și (2) Este posibil să suferiți de dureri inflamatorii de spate. Consultați un reumatolog!
TARGET:
- Publicul țintă: bărbați cu vârste cuprinse între 15 și 45 de ani.
- Public secundar: femei, interesate de probleme de sănătate.
- Public secundar: femei, interesate de probleme de sănătate.
MESAJ: Te ține durerea de spate pe loc? Nu întoarce spatele problemei! Mergi la un medic reumatolog!
SIMBOLUL CAMPANIEI: Un elefant de pluș supradimensionat, simbolizând povara durerii și a afecțiunii resimțite zi de zi de persoanele care suferă de dureri inflamatorii de spate. Elefantul poate fi purtat ca un rucsac, forțând persoana care îl poartă să se aplece și să experimenteze, la nivel fizic, senzațiile trăite de cei care suferă de această afecțiune. Am creat, de asemenea, și „Echipa Elefantului”, formată din echipe de câte doi voluntari care purtau simbolul campaniei și aveau fiecare asupra lor o tabletă, pe care trecătorii puteau completa testul de autoevaluare.
CANALE DE COMUNICARE:
- Canale proprii:
- site web dedicat (https://durereadespate.ro/) și articole pe blog
- pagină de Facebook dedicată (https://www.facebook.com/NuIntoarceSpatele)
- Mediile câștigate:
- Susținători: influenceri Cosmin Tudoran (fost solist într-o trupă românească celebră, blogger și vlogger experimentat, poziționat ca influencer lifestyle și expert în vinuri – https://www.cosmintudoran.ro/), Cristian China Birta (blogger nr. 1 în clasamentul Top Biz al influencerilor implicați în campanii și expert în bere – https://cristianchinabirta.ro), Toma Nicolau (blogger experimentat, poziționat ca integrator de comunități de gaming și pasionat de fotbal, sport și călătorii – https://tomanicolau.ro/).
- Media: plan editorial constant care vizează presa generală, presa medicală, agențiile de știri, radioul și televiziunea.
- Evenimente:
- conferințe de presă anuale organizate de Liga Română de Reumatologie pentru diseminarea mesajelor raționale medicale.
- caravane anuale în zonele în care publicul țintă își petrece timpul,
- Proiecte speciale în cadrul unei rețele cinematografice,
- aplicație Kinect interactivă, joc medical.
implementare
Campania a constat dintr-un amestec de mesaje medicale raționale cu tactici de abordare emoțională. Acesta este motivul pentru care conferințele de presă anuale cu ocazia săptămânii de conștientizare a spondilitei anchilozante, parteneriatele media cu majoritatea instituțiilor media relevante și un Studiu Sociologic Național au fost realizate cu tactici creative precum: „Caravana anuală a elefanților”, campania „Plimbări gratuite cu elefanții” în parteneriat cu Taxify, „Video-Elephant burdeon” în cinematografe, „Plimbări kinetice virtuale cu elefanții”, toate având participarea Elephant Squad și a simbolului campaniei.
- „Caravana anuală a elefanților” cu ocazia săptămânii de conștientizare a spondilitei anchilozante
Pentru a ajunge la publicul țintă, a informa despre durerile de spate și a genera un comportament activ (vizita la medic) la cei care aveau nevoie, am organizat o caravană anuală în cadrul săptămânii de conștientizare a spondilitei anchilozante. În timpul acestor evenimente, „Echipele de Elefanți” au intervenit în zone identificate ca fiind puncte vizate de publicul țintă: stațiile de metrou din zonele de afaceri din București la orele de vârf, centrele comerciale din apropierea magazinelor de tehnologie și clădirile de birouri, cu scopul de a informa oamenii despre campanie și de a îi invita să susțină testul de autoevaluare. În fiecare an, evenimentul stradal a fost prezentat pe rețelele de socializare prin intermediul unor videoclipuri care invitau oamenii să ghicească unde va fi „Elefantul” a doua zi.
- Activarea implicării bloggerilor „Plimbări gratuite cu elefanții” în parteneriat cu Taxify
Trei bloggeri de top din România, relevanți pentru publicul țintă masculin (Cristian China, Cosmin Tudoran și Toma Nicolau) au fost implicați în campanie. Pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la această boală, aceștia au devenit șoferi Taxify (aplicație de car sharing) pentru o zi și au oferit curse gratuite tuturor utilizatorilor aplicației. Bloggerii au invitat utilizatorii să susțină testul de autoevaluare, au postat statusuri live pe canalele lor de socializare și au scris articole dedicate pe blogurile lor. În timpul activării, o categorie dedicată „Plimbări gratuite cu elefantul” a fost disponibilă tuturor utilizatorilor Taxify. Pentru a genera un comportament activ (vizită la medic), cei care au mers cu bloggerii, au susținut testul de autoevaluare și au primit recomandarea de a merge la medic au primit curse gratuite suplimentare cu Taxify pentru a face o vizită la reumatolog.
- „Video-Elephant burdeon” în cinematografele din România:
Având în vedere că astăzi conținutul video domină formele de comunicare și că statisticile arată că până în 2019, traficul video pe internet va reprezenta 80% din totalul traficului de internet al consumatorilor, am conceput o scurtă animație despre durerile de spate, în care am prezentat principalele simptome și nevoia de a merge la medic (https://www.youtube.com/watch?v=OWEoQ6W2330). L-am ales pe Cosmin Tudoran, cel mai implicat blogger în campanie în anii precedenți, să fie „vocea” animației noastre. De asemenea, acesta a distribuit animația pe conturile sale de socializare pentru a crea mai multă implicare. Animația a fost difuzată în toate cinematografele din România din rețeaua Cinema City. În plus, înainte de intrarea în filmele de acțiune (apreciate în mare parte de bărbații din grupul nostru țintă), spectatorii erau întâmpinați de „Echipa Elefanților” și erau invitați să susțină testul online pe tablete. În acest fel, am reușit să transmitem mesajele campaniei într-un mod interactiv, am crescut nivelul de conștientizare a durerilor de spate de tip inflamator și am contribuit la creșterea numărului de chestionare de autoevaluare completate.
- „Plimbări virtuale kinetice cu elefantul”:
Bazându-ne pe expertiza unui kinetoterapeut specializat în durerile inflamatorii de spate, am creat o versiune interactivă a testului de autoevaluare sub forma unui joc special care utilizează Kinect, un dispozitiv de introducere a datelor cu senzor de mișcare produs de Microsoft pentru consolele de jocuri video Xbox și PC-uri. Bazat pe un periferic suplimentar de tip webcam, acesta permite utilizatorilor să controleze și să interacționeze cu consola/computerul lor fără a fie nevoie de un controller de joc, printr-o interfață naturală cu ajutorul gesturilor. Utilizatorul răspunde, folosind părțile corpului său într-un mod interactiv, la întrebările care îl pot ajuta să își dea seama dacă are sau nu boala. Mișcările alese de noi au fost cele utilizate în kinetoterapie pentru tratarea durerilor inflamatorii de spate. Am participat la evenimente dedicate comunității de jucători, precum „Plimbări virtuale kinetice cu elefantul”. Am ales acest tip de comunități deoarece jocurile video sunt unul dintre cele mai comune hobby-uri pentru cei afectați de această boală: bărbați cu vârste cuprinse între 15 și 45 de ani. Un exemplu al unui astfel de eveniment este Bloggers Lan Party organizat de Tom Nicolau, implicat anterior în campania noastră. Este un eveniment de gaming românesc rezervat bloggerilor, vloggerilor, formatorilor de opinie de pe rețelele sociale. În cadrul evenimentului, bloggerii au putut completa testul de autoevaluare la fața locului, interacționând cu aplicația Kinect și postând pe rețelele lor de socializare.
În plus, am dus „Echipa Elefantului” și aplicația Kinect în centre comerciale, în apropierea magazinelor de tehnologie. Publicul care frecventează de obicei aceste magazine se încadrează în grupul-țintă al campaniei noastre. Aceștia au completat testul pe aplicația Kinect și au primit broșuri cu informații despre afecțiune.
- Conferința de presă anuală
Pentru a transmite mesaje medicale bine fundamentate către reprezentanții presei de specialitate, organizăm conferințe de presă anuale. Pentru a pune lucrurile în context și a integra perspectiva medicală cu percepția reală a oamenilor, în 2018 am demarat un studiu sociologic la nivel național, cu scopul de a afla care este percepția românilor asupra afecțiunilor reumatologice și a interacțiunii lor cu medicii atunci când au nevoie de asistență.
În plus, pentru a asigura diseminarea mesajelor medicale raționale, am inițiat numeroase parteneriate media cu instituții media naționale influente. Printre acestea putem menționa: prezența unui medic reumatolog la emisiunea matinală „Neatza cu Răzvan și Dani” de pe postul național de televiziune Antena 1, alături de simbolul campaniei, discuții în direct despre durerile inflamatorii lombare la emisiunile matinale radio (MagicFM, EuropaFM, Itsy Bitsy), scurte clipuri audio informative difuzate la radioul național (Europa FM, Magic FM), campanie de bannere online și advertoriale cu site-uri web de lifestyle, medicale și de interes general (Libertatea.ro, Doctorulzilei.ro, Unica.ro, Libertatea pentru femei, Adevarul, Click!, CSID.ro, Stirileprotv, Sfatulmedicului.ro, Debarbati.ro, Realitatea.net, Jurnalul.ro, Men's Health).
Canalele și tacticile clasice de comunicare online au inclus: o pagină de Facebook dedicată cu gestionare săptămânală a conținutului, campanii AdWords și SEO, postări actualizate pe blog și newslettere.
evaluare
60000+
Testele de autoevaluare completate online pe site-ul campaniei.
500+
articole pe cele mai importante canale media și reach de peste 10 milioane de persoane.
4000+
broșuri cu informații despre afecțiune
2000+
Testele de autoevaluare efectuate în timpul activărilor speciale.
3m+
Audiență atinsă în cadrul parteneriatelor TV și radio.
15000+
Audiență atinsă în cadrul parteneriatelor TV și radio.
creativitate și inovație
Creativitatea campaniei a constat într-o abordare bazată pe comunitate. Am transformat hobby-urile cărora publicul nostru le dedică cea mai mare parte a timpului în canale de comunicare eficiente. Am găsit modalități de a transmite un mesaj medical serios prin interacțiune directă cu grupuri reprezentative de persoane din ținta noastră: jucători, iubitori de filme, utilizatori de aplicații de car sharing, fani ai bloggerilor de vin, bere și fotbal.
Inovația campaniei noastre a constat în utilizarea pentru fiecare fază a unora dintre cele mai noi tehnologii pentru a comunica cu publicul nostru țintă. Am conceput o aplicație Kinect de la zero, am folosit o aplicație mobilă populară și am avut o aplicație web ca punct principal de contact al campaniei noastre.