Programul „A FI vecin bun” a fost creat ca un fond comunitar destinat ONG-urilor și grupurilor de inițiativă, pentru a susține proiecte menite să dezvolte spiritul comunitar. Din cele nouă propuneri, cinci au fost selectate pentru faza finală. Eforturile de comunicare au ajuns la 1,5 milioane de persoane, iar în mass-media au fost publicate 100 de articole.
A FI VECIN BUN / BE A GOOD NEIGHBOUR
„A FI vecin bun” este un joc de cuvinte care folosește numele companiei „AFI” scris ca parte a unei zicale. Acest titlu al programului are două semnificații: 1) un îndemn la acțiune care îi invită pe ceilalți să fie buni vecini și 2) o declarație a companiei care promite comunității că va fi un bun vecin.
oportunitate
În alte țări europene, companiile care se implică în viața comunității sunt o parte firească a societății și chiar sunt reglementate prin lege. În România, acest lucru se limitează în prezent la inițiative individuale, voluntare, ale reprezentanților din mediul de afaceri. Noi credem că viața comunității trebuie să fie o preocupare pentru orice companie. Aceasta este viziunea noastră, iar de-a lungul timpului, AFI Europe Romania a demonstrat că rolul său depășește granițele business-ului, încercând să fie cât mai aproape de oamenii din comunitățile în care alegem să dezvoltăm proiecte. Prin programul „A FI vecin bun”, ne-am dorit să stabilim un standard pentru ceilalți jucători din real estate, un domeniu care are un impact puternic asupra vieții comunității.
„A FI vecin bun” a avut ca scop contribuirea la dezvoltarea zonei prin stimularea spiritului de comunitate. Ne-am dorit ca locuitorii Bucureștiului să redescopere cartierul și zona în care trăiesc și să se bucure de tot ceea ce aceasta le poate oferi. Am fi putut face acest lucru direct. Am fi putut concepe și implementa noi un proiect. Dar, așa cum spune Andrew Carnegie: „Dă-i unui om un pește și îl hrănești pentru o zi. Învață-l să pescuiască și îl vei hrăni pentru toată viața”, ne-am dorit să creăm un model de comportament pentru viitor.
În parteneriat cu Fundația Comunitară București, AFI Europe Romania a încurajat ONG-urile și grupurile de inițiativă să propună proiecte care pot contribui la dezvoltarea spiritului comunitar și la revitalizarea urbană în mai multe cartiere din vecinătatea AFI Tech Park, un campus de clădiri de birouri aflat în prezent în construcție. Principalii beneficiari ai acestui proiect sunt locuitorii zonelor vizate, dar și viitorii chiriași ai campusului de birouri, care va găzdui până la 7.500 de angajați (3.000 de angajați urmând să se mute acolo începând cu luna iunie 2018).
cercetare și planificare
AFI Europe România a realizat o cercetare calitativă de evaluare a dezvoltării, elaborată de Unlock Market Research, privind decizia companiilor de a se reloca și factorii implicați în această decizie. Obiectivul principal a fost de a oferi o înțelegere profundă a mentalității potențialilor clienți și a nevoilor acestora în ceea ce privește clădirile de birouri, pentru a descoperi potențiale elemente diferențiatoare și relevante pe care AFI Tech Park le-ar putea valorifica.
Studiul a arătat că, în evaluarea unei clădiri de birouri, contează nu doar decizia CEO-ului, ci și opinia angajaților, întrucât forța de muncă devine tot mai mult un avantaj competitiv. În același timp, angajații caută o atmosferă de tip „campus de lucru”, nu doar o platformă rigidă de muncă – spații care le permit să îmbine viața profesională cu cea personală. Angajații sunt atrași de locuri cu suflet, acolo unde se simte pulsul comunității.
Acest studiu calitativ realizat în ultimul trimestru al anului 2017 a relevat, de asemenea, că zona în care este dezvoltată clădirea (în apropiere de Rahova) stârnește în general reacții negative, iar împrejurimile și spațiul din jurul clădirii sunt percepute ca fiind neatractive.
Pornind de la aceste concluzii, am decis să trecem la acțiune. Am creat primul fond comunitar al companiei, în valoare de 70.000 de lei. Procesul din primul an a fost gândit ca un program pilot, pentru a testa interesul față de inițiativele care pot duce la dezvoltarea spiritului comunitar. De asemenea, proiectul a urmărit să testeze interesul diferitelor asociații și grupuri civice din zonă, în vederea stimulării unor intervenții care să genereze valoare adăugată și sustenabilitate.
Pentru transparență și credibilitate, am ales un partener de încredere, Fundația Comunitară București, pentru a gestiona concursul. Provocarea „A FI vecin bun” a fost deschisă tuturor ONG-urilor și grupurilor de inițiativă neafiliate politic. Aceștia trebuiau să propună inițiative care:
- să ajute locurile din zonă să arate mai bine, să fie mai funcționale și mai prietenoase cu comunitățile care trăiesc acolo;
- să stimuleze și să susțină viața socială a zonei într-un mod incluziv;
- să urmărească animarea spațiului public și apropierea oamenilor din cartiere, contribuind la consolidarea identității comunitare și de cartier;
- să abordeze aspecte legate de îmbunătățirea calității vieții în cartier și să implice cât mai mulți membri ai comunității;
- să poată fi puse în practică și să răspundă unei nevoi reale a locului și a comunității din jur, luând totodată în considerare impactul lor asupra mediului și al coeziunii sociale.
Competiția a avut un juriu independent, format din persoane cu experiență în domenii legate de implicare socială și civică și de regenerare urbană. Membrii juriului au fost aleși din rândul organizațiilor non-guvernamentale și al companiilor multinaționale, dar și din cadrul companiei finanțatoare: OANA PREDA, CEO Ce-Re – Centrul de Resurse pentru Participare Publică, ANA-MARIA ELIAN (ȚONI) urbanist Make Better, specializat în planificare și regenerare urbană, ANDREI MIHAIL, doctor în antropologie, conferențiar la Facultatea de Științe Politice, SNSPA, CĂTĂLIN IORGULESCU, vicepreședinte PR & Relații Guvernamentale, ABSL, IULIA BORȘAN, Corporate Marketing Manager, AFI Europe Romania. Prin imparțialitatea lor și experiența diversă în domenii relevante pentru apelul lansat, membrii juriului au asigurat un proces de selecție conectat la realitatea comunității locale din zona vizată.
implementare
Am început comunicarea prin crearea unei pagini dedicate pe site-ul AFI și a unei secțiuni speciale de blog: https://www.afitechpark.ro/afivecinbun-en/ . În scurt timp, publicații relevante din media au devenit partenere ale inițiativei noastre (BIZ, wall-street, romaniapozitiva.ro, csrmedia.ro). De asemenea, urmând o tradiție care spune că atunci când te muți într-un cartier nou trebuie să îți saluți vecinii cu un cadou, cei mai importanți jurnaliști și bloggeri au primit din partea noastră un coș „de vecin bun”, însoțit de un mesaj personalizat despre campanie.
Fazele concursului au fost:
- Înscrierea ideilor de proiect
- Preselecția ideilor de proiecte conform criteriilor de eligibilitate, elaborate de Fundația Comunitară București
- Selecția celor mai bune 5 idei de proiecte
- Anunțarea proiectelor selectate
- Invitație de a depune planuri detaliate
- Perioada de depunere a proiectelor detaliate
- Evaluarea proiectelor finale
- Interviuri cu aplicanții
- Anunțarea câștigătorilor
- Perioada de implementare
De asemenea, am conceput un program de coaching pentru cinci echipe finaliste, alegând cei mai buni traineri dintre influenceri: Oana Brătilă, Cristian China Birtha, Cristina Bazavan, Victor Kapra, Cosmin Tudoran. Influencerii au devenit ambasadori reali pentru „A FI vecin bun”, amplificând promovarea recomandărilor.

Fundația Parada – Implementare
De asemenea, am conceput un program de coaching pentru cinci echipe finaliste, alegând cei mai buni traineri dintre influenceri: Oana Brătilă, Cristian China Birtha, Cristina Bazavan, Victor Kapra, Cosmin Tudoran. Influencerii au devenit ambasadori reali pentru „A FI vecin bun”, amplificând promovarea recomandărilor.
CEI DOI CÂȘTIGĂTORI AI FONDULUI COMUNITAR „A FI VECIN BUN” AU FOST ANUNȚAȚI ÎNTR-UN EVENIMENT DE PRESĂ, LA CARE PRIMARUL SECTORULUI 5 ȘI REPREZENTANȚII AFI EUROPE ROMANIA AU ÎNMÂNAT CECURI SIMBOLICE CĂTRE FUNDAȚIA PARADA ȘI GRUPUL DE INIȚIATĂ „4 KIDS”.
Prin proiectul „AFFInities for a united community”, Fundația Parada și-a propus să stimuleze dezvoltarea unor relații armonioase între persoane din diferite clase sociale, construind punți de comunicare prin intermediul artei. Cu ajutorul Circului Parada, un circ social ale cărui spectacole sunt susținute exclusiv de copii și tineri ai străzii, spațiul public va fi animat prin reprezentații de circ și ateliere de jonglerie. În același timp, pentru a crește integrarea acestora, dar și pentru a genera empatie și înțelegere din partea comunității locale, vor fi organizate discuții între artiști și spectatori pe teme legate de percepția publică asupra vieții în stradă, prejudecăți și egalitate. Proiectul „Ziua Vecinilor la măsuțele cunoașterii” a fost înscris de grupul de inițiativă 4 KIDS, format din patru vecini din același bloc. Scopul lor a fost să facă bine în comunitatea în care locuiesc. Ideea câștigătoare a fost organizarea Zilei Vecinilor, o zi de sărbătoare pentru comunitatea din zona Parcului Filaret și vecinătate, care are loc în ultima sâmbătă din luna mai. Această zi își propune să devină o tradiție, preluată și de alte cartiere din oraș. Pentru a stimula și susține viața comunitară, proiectul urmărește și organizarea unor reuniuni lunare ale vecinilor – în special părinți cu copii – în jurul „măsuțelor cunoașterii”, patru mese educative pe teme diferite, amplasate în apropierea locurilor de joacă. Măsuțele se adresează copiilor cu vârste între 4 și 9 ani și sunt menite să stimuleze învățarea și curiozitatea prin joc. Toate etapele campaniei „A FI vecin bun” au fost comunicate publicului prin relații cu mass-media, social media și acțiuni de direct mailing.
evaluare
100
Acoperire în presă
500+
participanții la „Ziua Vecinilor la măsuțele cunoașterii”
1,500,000
Audiență atinsă
5/9
Cinci proiecte din cele 9 selectate pentru faza finală au răspuns nevoilor comunității în domeniul educației, mediului și integrării sociale.
- Relatări media despre „A FI vecin bun” în peste 100 de instituții media (presă scrisă, online, TV, rețele sociale)
- 1.500.000 de persoane au fost contactate pe rețelele de socializare și online, prin intermediul bloggerilor implicați în campanie.
- Nouă idei au fost înscrise de ONG-uri și grupuri de inițiativă în etapa de aplicare.
- „A FI vecin bun” s-a numărat printre inițiativele pentru schimbarea comunității recunoscute la Gala Premiilor CSR 2018.
- 500 de participanți au fost prezenți la cele patru ediții ale evenimentului „Ziua Vecinilor la măsuțele cunoașterii” organizate până în prezent, precum și la spectacolele de circ din cadrul proiectului „AFFInities for a united community”, organizate de Fundația Parada.
- Toate entitățile implicate răspândesc WOM pozitiv:
„EXISTĂ O ENERGIE REMARCABILĂ ÎN RÂNDUL MULTOR TINERI CARE VOR SĂ REZOLVE PROBLEMELE BUCUREȘTIULUI, UN ORAȘ IMENS, DINAMIC ȘI UNEORI HAOTIC. PENTRU CA ACEASTĂ ENERGIE SĂ FIE PUSĂ ÎN MIȘCARE, TOT CE LIPSEȘTE ESTE O DIRECȚIE.”
Victor Kapra, după întâlnirea cu echipa sa
„EU, PERSONAL, NU AM AUZIT DE UN ASTFEL DE CONCURS ÎN ROMÂNIA, ȚINTIT PENTRU VECINITĂȚI ȘI DESCHIS TUTUROR, CHIAR ȘI PRIETENILOR DIN ACELAȘI BLOC CARE S-AU REUNIT ÎNTR-UN GRUP DE INIȚIATIVĂ PENTRU A-ȘI ÎNSCRIE IDEEA.”
Cristina Bazavan
„ACEASTĂ CAMPANIE MI-A ARĂTAT CĂ OAMENII SUNT DISPUȘI SĂ FACĂ LUCRURI PENTRU ORAȘUL LOR.”
Cosmin Tudoran
„DE CE SUNT IMPORTANTE ASTFEL DE PROIECTE? PENTRU CĂ POT FI SĂMÂNȚA UNEI VIITOARE IMPLICĂRI COMUNITARE MAI LARGI. TOTUL ESTE SĂ CREZI CĂ SE POATE REALIZA!”
Victor Kapra
Cel mai important rezultat a fost decizia AFI Europe România de a scoate proiectul din faza pilot și de a îl implementa și în alte comunități în care compania are planuri de dezvoltare nu doar pentru clădiri de birouri, ci și pentru proiecte de retail și rezidențiale.
creativitate și inovație
Această campanie a fost, dacă nu o premieră, atunci cu siguranță una dintre puținele inițiative din România care au vizat vecinătatea apropiată și care au fost deschise și grupurilor civice, adică oricărui grup de prieteni sau vecini care au identificat o problemă sau o nevoie în cartierul lor și au lucrat împreună pentru a găsi o soluție. Scopul campaniei a fost să stimuleze locuitorii din zona AFI Tech Park să conștientizeze ce înseamnă „spiritul comunitar” și să identifice soluții care pot face viața în cartier mai valoroasă.
Faptul că unul dintre cei doi câștigători este un grup civic (format din patru vecini de bloc) este unul dintre cele mai mari atuuri ale acestei campanii. Este o dovadă că oamenii se pot uni și se pot gândi la nevoile lor ca grup și la binele comun. Acest proiect ne-a arătat că există o mare inițiativă și ambiție din partea oamenilor de a face ceva în orașele lor. Ca dovadă, toate cele trei grupuri de inițiativă care au participat au fost selectate în etapa finală, iar unul dintre ele s-a numărat printre cele două proiecte câștigătoare.