Principalul obiectiv al campaniei Asociației ACTIV este combaterea comerțului ilicit în România. Parlamentul României a declarat ziua de 21 aprilie Ziua Națională a luptei împotriva Comerțului Ilicit. Campania de comunicare a generat peste 3,5 milioane de OTS și peste 345 de materiale de presă, dintre care 20 la televiziune.st of April the National Day of Fighting Against Illicit Trade. The communication campaign resulted in over 3.5 million OTS and over 345 press materials, out of which 20 TV.
oportunitate
România este una dintre țările din Uniunea Europeană cele mai afectate de comerțul ilicit. În țările în care stoparea acestui fenomen a fost o prioritate zero pentru Guvern, acesta a scăzut drastic, cu un impact pozitiv asupra bugetului de stat. De exemplu, în Bulgaria, comerțul ilicit a scăzut în ultimii doi ani de la 18,5% la 6,8%.
România are nevoie imperativ de implicarea autorităților în lupta împotriva comerțului ilicit. Pentru a realiza acest lucru, era nevoie de o voce care să prezinte și să explice efectele asupra populației, mediului de afaceri și economiei în ansamblu.
Asociația pentru Combaterea Comerțului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) și-a asumat rolul de facilitator al dialogului dintre autorități, consumatori și mediul de afaceri. Obiectivul său principal este de a identifica cele mai bune soluții pentru combaterea acestui fenomen, printr-un dialog constant între cele trei entități menționate mai sus.
cercetare
Am început prin a analiza soluțiile legislative, programele și proiectele dezvoltate de alte țări în acest domeniu. Am identificat industriile cele mai afectate, ce pași au fost întreprinși la nivel legislativ și ce instituții ar sprijini cauza.
ce-ar fi dacă românia ar avea o zi națională pentru lupta împotriva comerțului ilicit, un cadru pentru care autoritățile să se implice mai mult?
planificare
OBIECTIVUL CAMPANIEI: Creșterea gradului de conștientizare în rândul reprezentanților autorităților cu privire la impactul pe care fenomenul comerțului ilicit îl are asupra populației, mediului de afaceri și bugetului de stat.
Indicatori cheie de performanță (KPI):
- Să implice cel puțin 25 de membri ai Parlamentului.
- Implicarea autorităților locale din jumătate din cele 19 județe transfrontaliere românești pentru a atrage cât mai mulți susținători pentru cauză.
PUBLIC:
- Obiectiv principal: Instituția legislativă (Parlamentul României),
- Țintă secundară:
- Instituții cheie ale securității statului: (Poliția Română, Poliția de Frontieră, Direcția Generală a Vămilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor).
- Autorități locale: (Prefecți, Președinți ai Consiliilor Județene, Primari ai orașelor)
- Instituții cu rol preventiv: (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci).
implementare
Aveam nevoie ca membrii Parlamentului să înceapă să facă ceva în privința acestei situații. A crește gradul de conștientizare cu privire la un subiect înseamnă a-l pune pe agenda publică. Ce modalitate mai bună decât să instituim o Zi Națională a Luptei Împotriva Comerțului Ilicit? Dar acest lucru ar putea fi obținut doar dacă senatorii și deputații ar vota în favoarea unei noi legi.
faza 1 – informația înseamnă putere!
Pentru a obține sprijinul unei astfel de inițiative legislative, a trebuit să informăm legislatorii cu privire la fenomen și să îi atragem. Acesta este motivul pentru care ACTIV a organizat numeroase conferințe naționale dedicate membrilor Parlamentului, Guvernului și presei, prezentând comerțul ilicit prin intermediul a două studii sociologice realizate de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie pe segmente afectate de fenomen: cetățenii obișnuiți și sectorul de retail. Concluziile ne-au speriat:
- Românii sunt conștienți de pericol, dar dacă un produs ar fi mai ieftin, 1 din 3 l-ar folosi.
- 2 din 10 comercianți cu amănuntul consideră că cifra lor de afaceri ar fi dublă dacă nu ar exista comerț ilicit.
- 28% dintre comercianți au menționat că nu vor denunța traficul ilegal de frică.
faza 2 – inginerie inversă a engagementului
În plus, a trebuit să-i convingem să participe, pentru a ne asigura că vom avea majoritate la votul de Ziua Națională.
De aceea am demarat Caravana Națională de Luptă Împotriva Comerțului Ilicit, o serie de evenimente regionale desfășurate în județele de graniță, cu scopul de a prezenta rezultatele studiilor și de a culege informații locale. Am vizitat Satu Mare, Botoșani, Timișoara, Suceava, Iași, Constanța, Craiova – județele cu cea mai mare incidență a fenomenului.
ACTIV a reunit la aceeași masă senatori și deputați din fiecare regiune și din toate partidele politice, alături de prefecți, președinți ai consiliilor județene, primari, inspectorate județene de poliție, șefi ai inspectoratelor școlare, reprezentanți ai camerelor de comerț și industrie, reprezentanți ai mediului de afaceri și ai poliției locale.
Dezbaterile au dus la un set de cerințe și concluzii privind modalitățile de combatere mai eficientă a comerțului ilicit. Acestea au fost asumate simbolic de către toți reprezentanții autorităților prezenți sub forma unor documente publice:
pactul pentru combaterea comerțului ilicit
Semnalizarea a fost realizată în fața presei locale și, deși nu avea nicio obligație legală, i-a obligat moral pe senatori și deputați să susțină mai multe inițiative legislative pe această temă. Astfel, 25 de parlamentari din diverse partide politice au semnat pactul și au luat atitudine publică în combaterea acestui fenomen.
aza 3: ziua cea mare!
După acest pas, ACTIV, împreună cu unii dintre parlamentarii care au semnat Pactele, a elaborat o inițiativă pentru ca ziua de 21 aprilie să fie Ziua Națională a Luptei împotriva Comerțului Ilicit.
13 membri ai Parlamentului (parlamentari) reprezentând toate partidele politice au semnat propunerea legislativă.
I-am considerat pe parlamentarii care semnau Pactele ambasadorii noștri și am contat pe ei să voteze și să îi convingă și pe alți colegi să voteze.
Lucrarea nu era încă finalizată, întrucât proiectul legislativ a fost respins pe 4 februarie 2019, în plenul Senatului.
Legea care declară Ziua Națională de Luptă împotriva Comerțului Ilicit a fost adoptată de Camera Deputaților pe 10 aprilie 2019.
Pe 8 mai 2019, președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care stabilește oficial ziua de 21 aprilie drept „Ziua Națională a Luptei împotriva Comerțului Ilicit”.
Așa s-a închis cercul. Am obținut informații despre un fenomen foarte grav care circula între autoritățile naționale și cele locale și am reușit să convingem factorii de decizie să creeze un cadru prin care colegii lor din administrația centrală și locală să poată acționa împotriva comerțului ilicit.
evaluare
1
Promulgarea prezidențială a legii
50+
Parlamentari au fost implicați într-un dialog direct cu ACTIV despre gravitatea fenomenului în România, reprezentând aproape 11% din numărul total al membrilor Legislativului.
25
Parlamentari au semnat „Pactul pentru combaterea comerțului ilicit”
3.555.310
oportunități de vizualizare a subiectului nostru în mass-media, cu un număr total de 345 de materiale în presă (dintre care 20 știri TV).
1
Ziua Națională declarată de Parlamentul României
35
Membrii Parlamentului au participat la evenimentele inițiate de asociație.
TV
Subiectul promulgării legii și concluziile dezbaterilor regionale au fost preluate în prime time la televiziunile locale în ziua evenimentului. Subiectul a beneficiat, de asemenea, de acoperire în presa scrisă, radio și online.
6000
Pagina de Facebook și canalul de YouTube al rețelelor de socializare au o audiență de peste 6000 de persoane.